Blå Design

X-Run

2014, merkevare­strategi, visuell identitet, webdesign, profilerings­materiell


Visuell identitet og merkevare­strategi for X-Run. X-Run er Norges tøffeste terreng­hinderløp og foregår i rå norsk natur. Hinderene er varierte og utfordrer styrke, utholdenhet, koordinasjon og det mentale på forskjel­lige plan. Et visst antall hinder er ukjente (X), noe som er en sentral del av X-Runs konsept.

Vi utviklet merkevare­strategien, og bidro med den til at X-Runs overordnede strategi lot seg realisere. Vi har definert konkurranse­arena og målgruppe, kartlagt kunde­behov, og gjennom dette definert hvordan X-Run skal profilere og diff­erensiere seg.

Den visuelle identiteten skulle formidle fart, spenning, adrenalin og moro til folk som er glade i fysisk aktivitet og liker ut­fordringer – fra mosjonister til topp­trente atleter.

Designets typografi, former og farger er valgt med tanke på å kom­munisere X-Runs verdier. Vi utviklet logoen med en uthevet «X» og et vertikalt/diagonalt ordbilde for å formidle X-runs konsept med ukjente hindere, fart og energi.

Identiteten er app­lisert på en rekke ulike flater med flere forskjel­lige metoder. Den er f.eks. sjablong­sprayet på hindere, foliert på biler og silke­trykket på klær.